welcome to my sweet pink blog... byk saat indah kita boleh kongsi ngn sesiapa saja..asalkan mereka tahu menghargai saat2 tu...

Sabtu, 23 Januari 2010

minum petang...

hai..jumper lagi kita...aku nak bgtau mgu lepas aku ada lah cuber2 nasib la kot buat kek kukus..saja try kerajinan..tgok la samada aku ni rajin ke tak..tapikan..setiap apa yg aku buat hubby kena interframe gak..taktau lah samada tu menunjukkan yg aku ni mmg takleh buat apa benda yg tak melibatkan hubbyku..tapi mmg betullah...mesti hubby aku juga yg akan tolong akhirnyer, heheheh....thanx hubby, tapi tu semua bukan menunjukkan yg aku ni lembik gemalai...huhuhu...aku juga boleh diharap tanpa dibantu..cume sekang ni la masa manjer2 sayang...oh yer...resepi ni yang aku try ni berpandukan resepi kak Hanieliza..thanx yer...sedap ooo...lepas ni mmg akan buat lagi... cari2 kek kukus lapis asam dalam internet, juper lah resepi kak hanie ni dalam fotopages beliau..



Kek kukus lapis asam/haw flakes
1 buku butter
10 biji telur (asing putih/kuning)
2 1/2 cawan gula castor / halus
1 cawan susu pekat manis
3 1/2 cawan tepung biskut cream craker (di mesin halus)
1 sudu kecil esen vanila
1 sudu kecil baking powder
pewarna (merah, hijau, kuning)
Asam / haw flakes

Cara2..
1. Pukul putih telur dan gula sampai kembang. ketepikan.
2. Pukul kuning telur dan butter, masukkan susu pekat, esen vanila, baking powder dan tepung biskut yg telah di mesin halus.
3. Masukkan adunan putih telur td ke dalam adunan kedua, gaul hingga rata.
4. Bahagi kepada beberapa bahagian ikut jumlah warna atau lapis yg diingini.
5. Panaskan periuk pengukus, sapukan sedikit butter dalam bekas atau loyang, kukus lapisan pertama sehingga masak, kukus pula lapisan kedua dan susun asam manis / haw flakes diatasnya dan seterusnya sehingga masak...

' selamat mencuba'

Tiada ulasan:

Catat Ulasan