welcome to my sweet pink blog... byk saat indah kita boleh kongsi ngn sesiapa saja..asalkan mereka tahu menghargai saat2 tu...

Sabtu, 30 Januari 2010

DoNAt oH DoNaT.....

Hai..kengkawan...mgu sudah aku adala buat donat..cr resepi kat tenet ni..ermmm...sesaja lah sebab aku ni suka makan donat, trutama dunkin donat tu...huhuh..pantang turun kl, mesti singgah dunkin kat Tapah (RnR). aku suka dunkin tu sebb colorful kot...menarik hati aku tak lagi rasanyer tu...ermmm yum..yumm...terliur aku dibuatnyer..aku copy la resepi kat My. Resepi.com tu...tak ingat la nama dia, skyblue...yer...skyblue..ermmm thanx yer sky...donat tu mmg gebu..  tapi byklah sikit bahan dia...aku kalau gebu2 ni...mmg cukup suka...
kalau kengkawan ada masa. try aaa...best resepi donat ni...gebu......tapi donat aku gebu gelap sikit...hehehehe...hangit ker???? maybe sikit kot..

alah....gambar ni kelabu la plak....asal boleh nampak rupa donat tu...ok lah kot....hehhehe
bahan2 dan cara2 buat donat ni..ada kat bwh...

tgok tu...aku takde penacanai...guna tangan jer...bulat2 kan...buat la apa pun...

tadaaa...siap dah...tgu coklat kering dulu...baru bole makan....huhuhu...coklat aku tu cair skit...

Bahan2 donat...
3 1/2 sudu kecil yis segera
1/4 cawan air suam
1 1/2 cawan susu segar (suhu bilik)
1/2 cawan gula halus
1 sudu kecil garam
2 biji telur
1/3 cawan shortening/butter
5 cawan tepung gandum..(atau sehingga doh sebati)

Cara2...
1. masukkan air suam & yis kedalam mangkuk, biar selama 5 minit atau sehingga berbuih.
2. Masukkan gula, susu, garam, telur, butter dan 2 cawan tepung. gaul sehingga sebati.
3. Masukkan lg tepung sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh. uli doh hingga permukaan ia jd licin dan tak melekat ditangan.
4. Tutup mangkuk dgn kain lembab atau plastik wrap dan biar pada suhu bilik sehingga naik 2x ganda.
5. Tabur sedikit tepung diatas papan canai, canaikan doh td kepada 1/2" tebal. potong donat dgn donat cutter atau bulat2kan, buat lubang ditgh2. (macam aku buat)...hehehhe
6. Tutup donat dgn kain kering dan rehatkan 30minit atau sehingga naik 2x ganda.
7. Panaskan minyak. Goreng ngn api perlahan @ sederhana, sehingga keemasan. jgn guna api besar, nnti dalam tak masak...
8. Tos minyak, salut kan ngn icing sugar semasa dunat masih panas2. atau pon...celuplah coklat...ataupun...ikut kreativiti memasing...yer....

Selamat mencuba...yer...kengkawan....
Thanx buat Skyblue.my resepi.com....


2 ulasan:

  1. norli, donut tu kalau dh digoreng.. berminyakkan?? letak coklat sedap ke??

    BalasPadam
  2. syima, mmg lepas grg donat tu akan berminyak..sebab tu kena tos dulu...da sejuk baru salut coklat...sedap woooo...try la...dania suka sgt...

    BalasPadam